2014. szeptember 7., vasárnap

Tonhalas pite iskolakezdésre

Ausztriában az elsősök első tanítási napja igazi ünnep. Az osztálytársakkal és az osztályfőnökkel csak kb. fél órát töltenek a gyerekek. A mi iskolánkban van még évnyitó istentisztelet, de ez egyházi iskolai specialitás, egyébként nem jellemző. Még évnyitóval együtt is 9.15-kor már elengedik a gyerekeket haza, és kezdődhet a családi ünneplés. A gyerekek kibontják a Schultütét, az édességet és egyéb ajándékokat rejtő csodatölcsért, a családok általában ugyanúgy összegyűlnek, mint keresztelőkor, ballagáskor, szülinapkor. Nálunk helyben lévő rokonság hiányában inkább egyszerűsített ünneplés zajlik, Do. például azt kérte három éve, hogy egy bizonyos étterembe menjünk el ebédelni és mert igazi napos nyárutó volt, sétáltunk egy nagyot a belvárosban, készült néhány emlékezetes fénykép. K-nak már nem volt ennyire szerencséje, egész nap zuhogott és hideg volt, egyetlen porcikánk sem kívánkozott ki a lakásból, ráadásul a kivett szabadság ellenére volt Apahajónak egy kirándulása a munkahelyére, úgyhogy az éttermi ebéd meghiúsult. Helyette sütöttem egy tonhalas pitét - gyenge kárpótlás a kívánt tonhalas pizzáért, de majd azt is bepótoljuk.


A pitetészta elég gyorsan megvan: összegyúrtam 20 deka lisztet 10 deka hideg vajjal és annyi vízzel, hogy egyben maradjon a tészta, de ne ragadjon (picit kevesebb, mint 1 dl, de kanalanként érdemes hozzáadni.) Ez a tésztagombóc annyi időt tölt aztán a hűtőben, amíg elkészül a töltelék.

Tonhalas töltelék: két tonhalkonzervet és kb. 250 gramm paradicsompürét (nem sűrített paradicsomot) villával összekevertem, kicsit sóztam, borsoztam, beleütöttem két tojást, ezzel együtt elkevertem. Felvágtam egy fél piros kaliforniai paprikát és előkészítettem kb. 1 dl olívabogyót. Lereszeltem a sajtot (valami fűszeresebb ízűt ajánlok).

Kivajaztam és liszttel megszórtam a piteformát, elővettem a hűtőből a tésztát és kibéleltem vele a formát. Az egyszerűbb módszert szoktam alkalmazni, nem nyújtom a tésztát egyenletes vastagságúra, mert ez a tészta eléggé nehezen kezelhető fajta, hanem a forma közepéről kézzel úgy nyomogatom, hogy végül mindenhova jusson kb egyforma vastagon és pereme is legyen. Ekkor a tésztára öntöttem a tonhalas tölteléket, tetejére tettem az olívabogyót és paprikát a család igénye szerint (csak olívabogyó, semelyik, mindkettő, olíva, de a paprikatöltelék nélkül), megszórtam egyenletesen a sajttal és kb. 50 percre betoltam a sütőbe 200 fok légkeverésre. Az ünnepelt először nem volt boldog, hogy pizza helyett pitét kap, aztán meggyőzték az ízek.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése