2012. április 23., hétfő

Kísérletek tuniszi horgolással

 - És honnan tudod megállapítani, hogy valami kötött-e vagy horgolt - kérdezte egy számára nyilván rettentő unalmas kirakatnézegetés közben Apahajó.
- Hát onnan, hogy ha kis V-alakokat látsz, akkor az kötés, ha nem, akkor horgolás. (Ugyan a mondat második része erős általánosítás, de elsőre nem akartam túl sok információval terhelni.)

Mától fogva sajnos már a mondat első felének igazságát is megcáfoltam, kipróbáltam ugyanis a tuniszi horgolást. Nagyon izgalmas, hogy attól függően, hova szúrom a tűt, teljesem más textúrát kapok, például kötéshez megtévesztésig hasonló V alakú szemeket. Vagy éppen szövött mintát. Vagy éppen egész mást. Zseniális.

 Tudom, nem horgolom egyelőre kóserül, mert csak az alapminta leírását csináltam könyvből, a többit csak úgy szabadon, de attól hogy esetleg nincs neve a szemnek, még létezik, nem igaz?

A visszája pedig ilyen:
Marha jó, gyorsan halad és az alapminta is tökéletes fiúpulcsikra - nem túl csipkés, mégsem unalmas. Csak még rá kell jönnöm, hogy tudom megőrizni a szemszámot illetve szándékosan fogyasztani, szaporítani. És ti próbáltátok már a tuniszi horgolást? Hogy tetszett?

12 megjegyzés:

  1. :o) Én is próbáltam már magát a technikát, sőt, már egy napszemüvegtartó zsákocska-szerűséget is készítettem a lányomnak (használja:o). A fogyasztás mikéntjét még nem ismerem, de nagyon örülök, hogy előhoztad ezt a technikát. Ha megunom a kötést, előkeresem azt az egy szem tuniszi tűmet, és beleböködök valami jó kis vékony fonalba.

    VálaszTörlés
  2. De jó! kiváncsi leszek, mikre jutsz még. Egy indiszkrét kérdés, mennyi fonalat fogyaszt ez a technika? nekem úgy tűnik, a sima horgolásnál többet, nem? Csak a fiúpulcsi miatt méláztam el...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szerintem lényegesen kevesebbet fogyaszt - legalábbis érzésre. De hátha Nöné tudja - vagy valaki, aki régebbi motoros a technikában :D

      Törlés
  3. Én is mostanában próbálkozom ezzel és nagyon élvezem. Egyedüli negatív dolog, hogy a csuklóm nagyon elfárad benne, de gondolom megszokás kérdése.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Meg talán azé, hogy mennyire tartod erősen a tűt? Nekem sikerült egy csuklókímélő tartást találnom.

      Törlés
  4. Kötésnél többet eszik, de horgolásnál kevesebbet! Én is csak odáig jutottam, hogy ilyen kis négyzeteken kipróbáltam, mi lesz ha ide, és mi ha oda bökök.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, nekem is ez volt a benyomásom. Egy hátránya van még, pont olyan lassan halad, mint a kötés.

      Törlés
  5. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  6. A kötés-horgolás kézikönyvében (Minerva, 1975) legalább 60 féle tuniszi minta van (csipke és norvég is), és elég érthetően le van írva a szaporítás, fogyasztás is.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi a tippet, Viki, fogom nézegetni antikváriumban.

      Törlés
  7. Én azzal nem vagyok tisztában, hogy hányas tűhöz, milyen vastag fonal kell.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szerintem nagyjából ugyanakkora, mint normál horgolásnál, vagy ha lazán horgolsz és tömörebbre szeretnéd, akkor féllel kisebb. Ha bizonytalan lennél, érdemes kétféle mérettel próbát horgolni és megnézni, melyik tetszik jobban.

      Törlés