2010. február 6., szombat

freeform horgolás tutorial-féleség

Ismét freeform horgolásra adtam a fejem. Igen, ez valahogy elszánást igényel nálam, hiszen azt jelenti, hogy egy ideig nem egy gombóc fonal lesz elől, hanem egy egész kupac különféle színű és fajtájú, szóval némileg kaotikus állapotokat idéz elő. Meg munka közben is - ellentétben a normál horgolással - nem lesz egyre könnyebb és automatikusabb, hanem inkább egyre nagyobb szellemi erőfeszítést igényel, ha nem akarom ismételni magam (illetve a mintát). Na de volt egy ígéretem Ahamának, akitől kaptam egy csodaszép törtfehér mindenest, és aki cserébe egy freeform technikával készült előlapú táskát kért. Mivel nagyon szeretem a cserekereskedelmet, örömmel belementem, még ha kicsit izgultam is, mert hát Ahama varrni is jobban tud nálam, a fonalhoz is ért, szóval a beégés esélye nem kizárható. Nyitva hagytam azt a kiskaput, hogy ha nem lesz elégedett a végeredménnyel, akkor a hagyományos úton átutalással egyenlítem majd ki a számlát.
Na de egyelőre egész jól haladok, és munka közben ismét magával ragadott a lendület, így gondoltam, fényképezem az egyes lépéseket (főleg az elején), hátha valakit érdekel, hogy készül.
Amit a képek nem mutatnak: állok a fonalaim előtt és nézelődöm. Mi minden van készleten a tervezett színvilágból? Hogyan mutatnak egymás mellett az árnyalatok? És hogyan fognak viselkedni egymás mellett a különböző összetételű fonalak, ha kimossuk a kész darabot? Most narancs-piros-lila árnyalatokat válogattam össze, akril és főleg gyapjú-akril minőségben. Egyelőre 6-7 szín van elől, de még van ráadás is, meglátjuk, hova illik majd a különlegesebb textúrájú narancsos fonalam, ami egy gombolyagon belül is nagyon változatos vastagságú és kinézetű. Na de végre képhez: Ahogy látható, egy sötétnarancs amorf alakzatot horgoltam. Ilyen úgy lehet létrehozni, ha a kezdő láncszemsorra nem egyforma pálcákat horgolunk, aztán később nem horgoljuk le teljes sort, vagy épp újabb láncszemeket készítünk, hogy hosszabb legyen a sor. Amikor kedvünk támad, akár körré is kapcsolhatunk egy időközben keletkezett láncszemet, és aztán körben folytathatjuk a munkát. Szóval nincs szabály és nem lehet hibázni! Aztán bekapcsolunk valahol egy másik fonalt, esetünkben a világosabb narancsot és azzal is horgolunk. Mondjuk körbe, mondjuk rövidpálcát, de igazából bármilyen lehet, és itt is nyugodtan szabálytalankodhatunk. Amire figyelni érdemes - legalábbis ha táska a céltárgy -, hogy maradjunk síkban, szépen feküdjön ki a "cucc" - ezt pedig a megfelelő szaporításokkal tudjuk elérni.
A második narancssárgás körben néhol közbeiktattam láncszemíveket. Ezek nagyon jól mutatnak majd, amikor elütő színű háttér elé kerül a kész horgolmány.
Itt már látszik, hogy a láncszemíveket jó bőven megtöltöttem rövidpálcákkal, hogy valóban ívesek legyenek.
Ez a kép pedig arra példa, hogy amikor egy ilyen méretű alap megvan, és bakapcsolunk egy új színt, akkor már abszolút szabadok vagyunk. Körbemehetünk egy színnel vagy épp nem, horgolhatunk körben és sorokban, sima szemeket vagy éppen csipkemintákat, ahogy tetszik. Ha épp egy kicsit kevésbé sikerül síkban mardni, az se baj, mert egy későbbi sorban lehet még korrigálni. Meg az a szerencse, hogy sok freeform horgolt cucc szándékosan lép át térbe, úgyhogy semmiképp nem ronthatjuk el. Legfeljebb azt mondjuk a végén, hogy szándékosan így akartuk!
Itt pedig már szeretném demonstrálni Ahamának, hogy a dolog jó úton halad, már vagy két tenyérnyi horgolás kész van :D. Néhol nagyimintát horgoltam, mert ezekkel az árnyalatokkal szerintem nagyon dekoratív, máshol egyéb csipkét. Az a hosszúkás fura színű izé, ami sötétlilával van körbevéve, pedig külön készült egy piros és egy lila szál összefogásával, és utólag kapcsoltam hozzá a fő részhez, majd aztán készült köré a sötétlila háló.

Hát így megy ez nagyjából. Pontosabb leírást nem is lehet ehhez a műfajhoz adni, pont ez a varázsa, hogy mindenkinek magának kell megküzdenie a színekkel és mintákkal. Folyt.köv. - ahogy haladok.

16 megjegyzés:

  1. Hát igen, idáig kéne eljutni a horgolásban. Profi!

    VálaszTörlés
  2. Már most is jól néz ki, hát még ha készen lesz!
    Jó munkát!

    VálaszTörlés
  3. Ahama izgatottan figyeli a fejleményeket és már ebben a stádiumban borítékolja, hogy elégedett lesz az eredménnyel, nagyon is :).
    De mivel a meglepetéseket is szereti, a freeform témájú postokat majd csak utólag fogja elolvasni.

    VálaszTörlés
  4. Jaj ez nagyon jó, szabadon ami jön. Nagyon kíváncsi vagyok a végeredményre!

    VálaszTörlés
  5. Ez valami eszméletlen, mondom én, aki húsz év után ma horgolt meg egy tenyérnyi darabot, persze szabályosat.
    Ilyen lehetőségeket azért a kötés nem hordoz magában:-(

    VálaszTörlés
  6. Ahamának különlegesen szép táskája lesz. Ez már látszik.

    VálaszTörlés
  7. Ez olyan, mint a meditáció. Benézel a lelked mélyére és onnan jönnek a színek és formák. CSoda.

    VálaszTörlés
  8. Nem is ismertem ezt a technikát. Ez olyasmi mint a Jazz? Jövök kukucskálni mi születik belőle.

    VálaszTörlés
  9. Tündérlátta: igen, ez egy elég találó összehasonlítás. Csak annyi a különbség, hogy a jazzhez nagyon jól kell tudni klasszikust játszani. A freeform horgolásnál viszont már majdnem kezdőknek is van esélyük, mivel többet számít a színek harmóniája meg az ötlet, mint a technikai tudás. A haladóknak azért annyi előnyük van, hogy több különböző fonaluk van otthon :D
    Egyébként pont ezért is gondoltam, hogy bemutatom, mert ez tényleg olyan technika, aminél nem lehet a szó szoros értelmében utánozni, sőt leírást se lehet adni pontosan, viszont aki kicsit is tud horgolni, az bátran belevághat. Colette, ha sikerült szabályos téglalapot horgolnod, akkor szabálytalant még inkább fog sikerülni, úgyhogy hajrá!

    VálaszTörlés
  10. Kedves Anyahajó, ez az új technika és a szépségeid díjat érdemelnek, nézz be hozzám kérlek!

    VálaszTörlés
  11. hihetetlen mik vannak.. nagyon szép!
    Karinát ismétlem: hozzám is nézz be, de nem fog kelleni kétszer belevágni ne félj ;)

    VálaszTörlés
  12. De jó, hogy néha bekukkantok ide! Ezt már meg nem állhatom szó nélkül... Most is: egészen kedvet csinálsz a tudatlan embernek is a horgoláshoz! Nagyon klassz színei vannak, kíváncsian várom a folytatást. : )

    VálaszTörlés
  13. Sok sikert, remelem te is elvezni fogod ezt a technikát!

    VálaszTörlés